Сялтым вӧсян
Азьвыл аръёсы турнаны быдэс гуртэн пото вал. Кыӵе но аспӧртэмесь мадёсъёс уг кыло вал егитъёс мӧйыослэсь ӵош ужан, ӵош шутэтскон вакытэ. Вашкала дырысен пиналъёс понна уртче ужан зэмос школа вал. Пельысь пеле кылыса, вашкалаослэн сямъёссы, йылолъёссы пыр ӟечезлы дышетскыса, будӥзы гуртысь пиналъёс.
Мынам туннэ тодматэме потэ Салья гуртын турнан вакытэ ортчись туж аспӧртэмлыко сэбедэн. Сое ми палан «Чалтым (Сялтым) вӧсян» нимало. Кинлэсь гинэ ӧй юа, нокин но валэктыны ӧз быгаты «чалтым» кылэз. Нош та сэбед сярысь тани ма вераз Кияса ёросысь Салья гуртын вордскем Александра Петровна Миронова.
– Нуназе вуэ ке, турнасьёс ваньзы огазе кабан доры сиськыны лыкто ини. Турнасьёс пӧлын кин ке но сӥльын шыд пӧзьтэ. Ой, кыӵе ческыт кошке со! Жадем мугорез быдэсак бугыртэ кадь. Озьы кӧня ке сиськем бере вань жадем ик быре. Шулдыртэм, серектэм но потэ. Котькуд аре гуртын егит семьяос кылдо: кин ке но бызе, кин ке но кышно басьтэ. Турнан вакытлы со выль кенъёсты син азязы возё ини. Турнасьёс пӧлын сыӵеос вань ке, шаплы кышномуртъёс асьсэ куспын кенешо: –
Кышноос, чалтым вӧсян вань.
– Кин? – Ма, тӥни ук, Падей Олексанлэн Зояез. Туэ Вуж Тӥгырменысь ваемын. Тон, Сандра, лушкемак вера анайзылы, бискыли мед пыжоз но тон сьӧры ик мед лэзёз.
– Ой, нылъёс, ну ортчытом ке, ортчытом ини Чалтым вӧсян. Ой! Сюлмы ик дыг-дыг тэтчаны кутске. Тон, Надёк апай, чебер кылъёстэ дася.
Озьы лушкем малпам уж ӵуказеяз нуназе сиськон вискын ортче. Сиськемзы бере выль кен номыре но уг тоды на. Шаплыез кышномурт кабан йылэ тубе но выль кенлэн анаеныз, пыжем бискылиез кутыса, кыла-бура:
– Осто, Инмаре! Зоя но Олексан понна Чалтым вӧсян ортчытӥськом.
Выль кен, аслэсьтыз нимзэ кылыса, пегӟыны ӧдъя. Сое одно ик куто но кабан доры ваё. Выль кенэз медаз пегӟы шуыса, кык кузя возё.
– Бен малы одно выль кенлы пегӟыны кулэ?
– Возьдаськоно вал. Та Чалтым вӧсянын олокыӵе но визьтэм кылъёс верало.
Нош гуртоос понна со серекъян-шудон гинэ. Кылсярысь, таӵе кылъёс верало:
– Олексанлэн потыку, Зоялэн сётэмез мед потоз. Аминь шуэ!
Вань калык «аминь» шуэм интые, гурак серектэ.
– Зоялэн кӧжы пуртэсэз куасаськем сӥес кадь мед усьтӥськоз! Олексанлэн жеребей нушы йыр быдӟа мед луоз! Аминь шуэлэ!
Калык нош ик гурак серекъя. Нош кабан йылысь кышномурт уг буйга на, олокыӵе но визьтэм кылъёсын веранзэ азьланьтэ. Веранзэ тазьы йылпумъя:
– Тазалыксы мед луоз. Шур дурысь бадь пушъет кадь корка трос нылпи мед вордозы. Аминь шуэлэ!
Кабан йылысь васькыса, кылысь-бурась нылкышно бискылиез нырысь ачиз пичи гинэ чигтэ но веръя, собере ваньзы пичиен оскалто ини.
Собере, Гыркмас шур дуре мыныса, выль кенэз вуэ кушто. Выль кен бере шуре вуэ ни вӧсясь, нылэз кутыса возисьёс но вань мылкыд карисьёс.
Тӥни озьы туж шулдыр ортче вал гуртамы Чалтым вӧсян. Нуназе озьы шулдыръяськемзы бере вань калык ӝутскем мылкыдын кутске уж борды [1].
Литература
- ↑ Вахитов Семён. Сялтым вӧсян / Вахитов Семён Сергеевич. Олле Сальяла. – Ижкар: Йӧскалык прессалэн юртэз, 2022. 16-тӥ – 18-тӥ б.